Refleksi Makropengajaran Sains Tahun 6 Merah Yang Dijalankan
Pada 03.01.2011
PENGENALAN
Saya telah
menjalankan rancangan pengajaran Sains ini di kelas saya iaitu kelas 6 Merah.
Dalam kelas ini terdapat 26 orang murid. Sebelum menjalankan pengajaran dan
pembelajaran ini, saya menunjukkan beberapa keeping gambar untuk menarik
perhatian mereka. Seterus itu saya guna teknik soal jawab untuk memulakan
pengajaran saya iaitu membincangkan interaksi antara hidupan dan menerangkan
persaingan adalah satu interaksi.
KEKUATAN
Saya berjaya
menjelaskan konsep interaksi dengan menggunakan kaedah soal jawab dan juga
simulasi. Saya melibatkan murid secara aktif dalam pengajaran saya dan mereka
lebih seronok dan mudah faham akan konsep yang saya ajar.
KELEMAHAN
Suara yang
agak bising dan telah menjejaskan proses pembelajaran dan pelajaran di kelas
sebelah adalah kelemahan saya kerana tidak dapat mengawal displin murid-murid. Selain
itu, semasa menjalankan simulasi, arahan saya tidak cukup jelas menyebabkan ada
dua tiga orang murid tidak faham akan arahan saya.
LANGKAH
MENGATASI
Saya akan
menuliskan arahan saya pada kertas mah-jong atau menggunakkan computer untuk
papar di screen pada kelas akan datang dan bukan secara lisan sahaja. Saya percaya
dengan tulisan yang cukup besar dapat membantu saya dalam memberi arahan dan
seterusnya memudahkan pengajaran saya di kelas 6M.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan