Adakah kamu rasa pembelajaran secara PJJ lebih senang berbanding dengan fulltime?

06 Disember 2011



PENGENALAN

            Hari ini saya  menjalankan  mikropengajaran pada tajuk “Putrajaya”, sebelum memulakan pengajaran saya,saya telah menunjukkan beberapa eeping gambar yang coraknya unik kepada pelajar saya untuk set induksi.

KEKUATAN

            Saya dapat menggunakan computer dan projector untuk tayangkan gambar yang berwarna untuk menarik perhatian murid. Selain itu,saya juga dapat melayari internet untuk memaparkan informasi tentang Putrajaya seperti bilangan penduduk dan sebagainya..

KELEMAHAN

            Saya menggunakan masa yang agak lama untuk buka projector menyebabkan murid terpaksa menunggu untuk melihat gambar. Saya juga memerhati pegerakan kecil saya banyak, ini akan mengurangkan keberkesanan pengajaran saya.

LANGKAH MENGATASI 

            Saya akan melatih seorang murid untuk menghidupkan projector dahulu jika perlu digunapakai seminit sebelum memasukki kelas, ini dapat mengurangkan masa untuk murid tertunggu-tunggu dan jimatkan masa untuk terus mangajar. Selain, pergerakan kecil saya akan dikurangkan agar murid dapat menumpulkan perhatian sepenuhnya untuk mempelajari sesuatu topic yang baru.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan